flora

flora

14_09_2010_Kumasi

Melissa itteni családjánál aludtam, és reggel innen mentem munkába, óriási dugóban ücsörögtünk..

Ebédre elhívtam egy ghánai barátomat, Kwamét, a kedvenc helyemre, kiderült, hogy maláriája van. Eléggé ki volt szegény.

Este a gyerekekkel matekoztunk. Jó kihívás egyszerre három gyereknek három szinten feladatot adni, kikérdezni : D


*Privátszféra*


*Utazás

Mivel mások a körülmények, és leginkább az inrfastruktúra összehasonlíthatatlan, a szükség úgy hozza, hogy az emberek gyakorta nagyon kis helyen kell elférjenek, és elkerülhetetlen a testközel. Mivel ez szükséges szinte soha senki nem él vissza a helyzettel, ez azért engem meglepett, mert otthon a 4es6oson járva iskolába 12 éven át viszonylag gyakran találkoztam zsebtolvajokkal és féktelen alakokkal.

Itt pedig teljesen normális, hogy a zsúfolt trotróban vagy taxiban tiszteletben tartják az embert, a körülményekhez képest maximálisan.


*Együttlakás

Nagyon-nagyon örülök, hogy egy ghánai családhoz kerültem és ráadásul egyedül. Így igazán látom, hogyan működik, és belülről szemlélhetem a családot. A diákok közül a nagytöbbség együtt lakik egy koliban. Nem mindennapi, hogy 2 hónapra idegenként csak úgy befogadtak, kíváncsi vagyok, hogy képes lennek-e én is ugyanezt megtenni később mással. Sőt ha meggondolom, hogy Svájcban is egy kis családdal lakhattam.. :D


*Fiú-lány szobák

Már érkezésemkor is felhívták figyelmemet a diákok, hogy micsoda szigor uralkodik európai szemmel a fiú-lány szobák körül. A koliban nem lehettek vegyes szobák eleinte, bár ezt a ghánaiak által javasolt szabályt az európaiak, hogy-hogy nem megdöntötték. Érdekes. Mindenesetre családi ház tervezésekor alapvető, hogy minimum két szobát, vagy kétszer kettőt tervezünk külön a fiú és lány gyerekeknek, vendégeknek.


*Munkahelyi témák, politika, vallás, magánélet

Úgy tanultam, hogy három tabu téma van munkahelyen, politika, vallás, magánélet. Nem emlékszem, hogy az elmúlt 2 hónapban szó esett volna ezeken kívül másról is, a heves munkahelyi vitákban :D

***


*Miért gazdag a fehérember?*


Egyrészt igaz, hogy jóval gazdagabbak vagyunk, de leginkább szabadabbak, és számtalan lehetőséggel elhalmozottak.

De hogy miért gondolja itt mindenki még a legtöbb nagyon gazdag ember is, hogy sok-sok pénzem van, arra több magyarázatot is találtunk egy itteni önkéntes barátommal, aki egy árvaházban dolgozik harmadjára 2 hónapot nyáron.

Az első fehéremberek a misszionáriusok voltak, akik sok pénzzel érkeztek, hogy iskolákat, kórházakat építsenek. Bar nem az ő pénzük volt, nyilván a helyiek azt látták, hogy a misszionáriuson keresztül érkezik a sok zseton.

Ez lehet a régi beidegződés alapja, de ugyanakkor nagyon megerősíti ezt a képet, az, ami a tévén keresztül a fehérek világáról szól. Csupa ragyogás, sztárok és a szappanoperák fals világa.

A harmadik tapasztalat, hogy általában igen sokan csak rövid időre jönnek, önkéntesek vagy turisták és lelkesen szórjak a pénzt, ami alá természetesen adjak a lovat a helyi kereskedők is a turisták által kifejezetten látogatott helyeken.

Emellett pedig jellemzően németek jönnek ide Európából, középkelet-európait aligha láttak eddig errefelé.

Néha már nagyon nehéz, a csalódott arcokat látni, azokon, akik azt hitték dupla áron vásárolok majd, vagy adakozni fogok.

De mégis igen sokan nem ilyenek, és egyszerűen örülnek, hogy európaival beszélgethetnek ;)

***

No comments:

Post a Comment