flora

flora

29_08_2010_Mampong_funeral

Vasarnap reggel nem tudtam misere menni, utolag banom, hogy nem eroskodtem jobban, mert megtudtam, hogy annyira nem lett volna nehez, eljutni a templomba. Csak hat fogalmam sem volt akkor meg hogy hol vagyok.

Reggeli elott egy oriasi tal felszeletelt gyumolcsot es frissen facsart narancslevet kaptam az agyba. Valami fennseges volt. Persze ez mindennap kijar Mr D-nek otthon is, de itt kivetelesen en is reszesultem belole :D

Az egyik gyumolcs, amit most ujonnan ettem a popo, vagy mas neven papaya, sokaig nem probaltam ki, mert azt hittem, hogy mango.

Jumior es az oldalkertben nott banan. A banan viraganak minden lila szirma alatt egy furt banan fejlodik, amikor a szirmok lehullanak. Egy torzson egy virag fejlodik, igy ha megerett ki is vagjak.


Mielott a temetesre indultunk volna, Juniorral es Abenggel, a ket idosebb fiuval, akik 10 es 6 evesek lehetnek korbesetaltam a kornyeken. Ezt a hazat a kozelunkben lattam, szep attort falu tornaca es egyszerusege nagyon megtetszett.




Ez a kep par hazzal odebb keszult, kokuszdio.




Vegre elindultunk a temetesre koradelutan. Nagyon megerolteto nekem ez a lassu tropusi tempo : ) Bar abban is lehet avalmi, hogy Mr D 65 korul van.

Eloszor mikor bementunk a gyaszolo csalad feje nem volt ott, igy rogton megfordultunk es elkocsikaztunk a bistrohoz, hogy majd akkor erkezzunk meg, amikor itt less, akinel tiszteletunket akarjuk tenni.



A bistrot a 4 gyerek vezette… a 12 eves lany, Irene, aki Serwaa veletlenul szuletett elso gyereke, es mivel Serwaa nem nagyon jon ki vele ezert a nagymamajaval lakik. Junior, aki 10 lehet es a ket kisebb fiu, Abeng es Kwame is ott voltak, persze a kicsik korusban sirtak, hogy jonni akarnak. Az egy eves, legkisebb kislany johetett csak velunk.

A kocsiban, Mr D ruhaja egy nagy lepel, ahogy a tovabbi kepeken latszik, amit ha nem szukseges nem terit a vallara.



*Kozbiztonsag*

A kozbiztonsag nagyon jo lehet, mert nagyon ovatlanul kezeli mindenki a penzt. Furcsa hogyan ferhet ez meg a szegenyseggel.

Az elelmiszer boltban egy vastag boriteknyi penz hevert a melyhuton, mig a boltos kislany a masik sarokban a kasszanal nezegetett valamit. Serwaa kocsijaban lehuzott ablak mellett is megmarad a penz, bar jol lathato helyen van. Kertek, hogy vegyek ki valamit a szekrenybol es a ruha kozott is egy koteg penzt talaltam.

***

A temetesen allitolag az europaiak altal behozott hagyomany szerint feketeben vagy feherben vagy fekete-feherben jelennek meg a gyaszolok. Abban az esetben, ha az elhunyt tobb mint 80 eves, fekete-feher ruha jar ki, mert mindenkiben nagy az orom, hogy ilyen sokaig elhetett az illeto. A temetes, amire mentunk egy 108! eves holgy temetese volt. Mindenki fekete-feherben vett rajta reszt.


A temetesen az elhunyttal azonos nemu rokonok jarnak korbe korbe, es fognak kezet mindenkivel, illetve erkezeskor minden mar ottlevovel kezet szokas fogni. Eppen ket eminens szemelyiseg udvozli egymast, a kezfogas korulbelul az egesz beszelgetes alatt tart es intenzitasa folyamatosan valtakozik.



Mr D kozepen, baljan fiatal felesege, Serwaa, jobbjan valamilyen norokon.


Ghanai modra en is felkotottem a gyerkocot a hatamra, nem is beszelve a fekete-feher ruharol, amit Serwaa adott.


Mr D ugy dontott maradhatok meg, es mivel annyira nem motival a munkam es nem is surgos beleegyeztem. Varhatoan szerdan megyek vele vissza, addig labatlogatok.

No comments:

Post a Comment