flora

flora

01_08_2010_Kumasi

Vasarnap reggel meg mindig nem tudtam hol talalom a legkozelebbi katolikus templomot.

A kutyak szetteptek az egyik tyukot, amit Mr D hozott, ugyhogy volt egy kis zurzavar, de a fiuk elinteztek, aztan levagta Desmond (8 eves!) a masik tyukot, es Ohemaa (a szunidore hazajott, kozepiskolas lany) meg a kisebb lanykak elkezdtek fosztani. Nagyon utalja mindenki, hogy elo csirket kell elkesziteni. Hat vegul nem ajanlottam fel, hogy megcsinalom, bar egyszer majd lehet megteszem a kedvukert.

A kepen Ohemaa es Rahel fosztja a tyukot.


Mr D-tol engedelyt kertem, hogy Abenaval elmenjek felfedezni a varost, templomot keresni es megnezni a nagy piacot, Kejitia-t.

El is engedett, bar mondta, hogy nem szereti az aggodnivalo dolgokat es szerinte imadkozhatok az agyamban is, Isten nem lenne merges ram.
Azert elfogadta, hogy szeretnem felfedezni a kornyeket.

Abena varakozasaimmal ellentetben nem orult, hogy ot valasztottam kiseromnek.
Aggodott, hogy mi lesz a katolikus templomban, de foleg azon, hogy nem vagyunk eleg szepen oltozve a templomhoz. Mondtam, hogy en szebben nem tudok oltozni, es o meg gyerek, nem szegyen.
Egyebkent o nem nagyon tud tajekozodni, a sulin es a presbiterianus templomon kivul sehova se szokott menni. Mindig otthon van, pedig 4 evvel idosebb Desmondnal.

Szerencsemre a szokasos nagy keresztezodes kozeleben egy no tudta, hol a katolikus templom es tovabbi 20 perc setaval el is jutottunk oda.

Mondanom sem kell, hogy tokeletes idoben erkeztunk eppen a harmadik mise kezdodott. Csi nyelven volt, de vegulis orultem, hogy elertuk az utolso aznapi szertartast.

Negyedoras kesessel, vagyis helyi szokas szerint szepen pontosan el is kezdodott a mise, hangos enekkel, a 30-40 fos egyenruhas vegyes korussal, a 4-5 ministrans, segedek, szentiras es a fiatal kaplan bevonulasaval.

A mise eleg hasonlo volt az otthonihoz, kiveve, hogy a perselyezes ugy zajlik, hogy enekszora mindenki tancolva kivonul az urnakhoz.
Majd utana mindenki attol fuggoen, hogy milyen napon szuletett megegyszer adakozik hasonloan kivonulva a Monday, Tuesday... feliratu zsakokba.
Kozben vegig ritmusra hullamzik a korus, a ferfiak dobolnak a nok enekelnek.
A szuletes napja egyebkent nevado is. En Ama vagyok, vagyis szombaton szuletett. (Edesa javits ki, ha tevednek:) )

Sokat dilemmaztam az aldozason, de arra jutottam biztosan nem fertozobb, mint peldaul, hogy hasznalom a penzuket. Ket szin alatti aldozas volt. Kivancsi vagyok vajon szolobol van-e a misebor, mert azt itt eleg nehez lenne beszerezni...
Nos, semmi bajom.

A mise utan koszontottem a kaplant, ajanlotta, hogy jarjak a 8.30as misere, mert az angolul van.

Abenanak nagyon halas voltam, hogy vegigulte a katolikus szertartast, mikor kijottunk mondta, hogy nem banta meg hogy velem jott, es nagyon tetszett neki az egesz. Azert en is szeretnem megnezni az oveket.

Mise utan vettunk egy kis plantin chipset, ami helyi nyelven brodie chips es az egyik kedvencem. A szaritott banan es a chips kozotti ize van, kevesebb soval.
Fogtunk egy trotro-t es eljutottunk a kozponti piacra. Hat ez valami oriasi zsibvasar. Vasarnap alig vannak, de nekem igy is vagy 20 percbe telt mire megszoktam a forgatagot, es az allando szolongatast: obroonie, obroonie...
Nagyon jo volt, hogy Abena velem volt, bar abszolut nem tudott kozlekedni, nagyon felt a kocsiktol, segitsegemre volt, mert tudta mi micsoda a piacon.
Eloszor mikor kereszteztem a forgalmat Abena nem mert mellettem elindulni es ott maradt es csak hatralt az ujabb es ujabb kocsik elol.Visszamentem erte es onnantol minden jol mukodott.
Kezenfogva vicces latvany lehettunk. Hamar megnyugodott mikor latta, hogy biztonsaggal megyek at a kocsik kozott. De a kezemet el nem eresztette. Nekem is jo volt, hogy nem egy arva feherember vagyok, mas volt a megitelesem is, nem tuntem szokasos turistanak.
A piacon nem mertem sok kepet csinalni, de tavolabbrol keszitettem par kepet.
Vettunk fagyit, amit ugyanugy zacskoban arulnak mint a tejet nalunk. Itt tej csak konzervben van es draga nagyon, viszont a viz itt is zacskozott.

Nagyon erdekes volt, amikor ez egyik ut keresztezesenel kiugrottam, hogy ket kocsi kozott gyorsan atkeljunk es elcsaptam egy kicsit idosebb embert. A casava (gyokerfele, olyasmi mint a krumpli) mind a foldre esett es szanaszet szorodott.
Mindenki kiabalt, bar ez volt az alaphang amugy is, mig segitettem osszeszedni a portekajat. Azt mondta, hogy jol van, es nem volt ram merges. Kesobb Abena elmondta, hogy mindenki biztatta az embert, hogy vetessen velem uj casavat, de o azt felelte nekik, hogy attol, hogy feher a borom, meg nem vagyok feltetlenul gazdag.
Ez nagyon jolesett, hogy tobbet szamitott a segitokeszsegem, mint a borom szine.

Hamarosan feltoltok ide par kepet, ami egy sikatorban keszult a piac mellett.
Fufut keszito no:

Inget varro ur:

Es egy tavolabbi kep a ruhaarusito negyedrol Abenaval:




Este bejelentkeztunk Mr D-nel.
Ohima mondta, hogy en vagyok az eddigi legjolneveltebb europai aki itt lakott (minden evben szokott lenni naluk Iaeste diak)
Nem dohanyzom, nem ejnek idejen jarok haza, nem kulonckodom europai kajaval, nem csicskaztatom a gyerekeket es engedelyt kerek Mr D-tol hogy merre megyek, mit csinalok.
Szerencses veletlen, hogy megtudtam a teniszklubban, szereti tudni, mi van velem, ami azert is jo, mert barmikor eltevedek, nyugodt szivvel felhivhatom...

Estere filmnezest igertem. Abenanak volt egy gyujtemeny filme...
Par szaz forintert lehet itt kapni egy DVD-t 15 filmmel. Ezek rossz minosegben moziban felvett filmek, neha arnyakkent megjeleno mozgolodo nezokkel, vagy rohogessel. Nem tudtak a gyerekek, mert szerintem soha sem voltak moziban...vegul azert elmondtam nekik.
Ugy mutatnek valami ertekes filmet, de nem tudom hogyan lehetne.
A Koristakat peldaul...mert elegge szenny amit itt lehet kapni. Majd azert kerdezgetek.

Kozben Jeho a 26 eves baty betoppant. O rapper es hozott egy kis zenet. Tancoltunk a csoppokkel aztan elmentem aludni, mert hiszen masnap munkanap:)

No comments:

Post a Comment