flora

flora

26_07_2010_Kumasi

Első munkanap.
Pár óra alvás után Julia segítségével, kölcsönadott telefonjával és tiszta blúzában valamint Mr D névjegykártyájával a kezemben nekivágtam a városnak, hogy eljussak az irodába tömegközlekedéssel. Az első köztaxiban egy elegánsan öltözőtt nő segített, és elmagyarázta a sofőrnek, hogy hol tegyen ki és melyik helyre állítson be várakozni a másik taxira.
Végül további két-három ember szíves segítségével gond nélkül eljutottam az irodába.

8.30-ra kellett beérnem, negyed órát késtem, de ez senkit sem zavart, főleg, hogy csak páran voltak bent és a kisfőnökök csak 10 körülre járnak, a nagyfőnökök pedig , mint Mr D is csak néha és pár órára néznek be az irodába.
Dzifa, az egyik titkárnő leültetett netezni Mr K gépéhez, aminek igen megörültem.

Később Anim mutatott pár tervet, amit ő készített és adott egy rövid összefoglalást a trópusi építkezésről.

*Trópusi építés*
A teljesség igénye nélkül, pár mondatban:
A legfontosabb a házak hőháztartása.
A helyes tájolás, az átszellőztetés.
Nem szabad lakószobát nyugatra és délre tájolni, mert ezek a legforróbb frontjai a háznak. Két méter körüli eresztúllógással, 15-25 fokos tetőkkel árnyékolják a házakat.

A hideg levegőt bent kell tartani, minél kisebb felmelegedő felülettel.

Sokat mesél a kultúráról és a társadalom felépítéséről egy-egy lakás:
Az érkezéskor egy tágasabb előtéren keresztül az óriási nappaliba érkezik a vendég, aki esetlegesen tovább léphet az étkező tér felé, ami mellett a konyha és a konyhaudvar van. A főzés, ételkészítés több fázisa szabadteret kíván a szagok, az ételkészítés hulladékai vagy a nagy helyigényű törő, morzsoló tuskók miatt.

Az apa hálószobája nagyon nagy, saját könyvtárral vagy dolgozóval és ablakos fürdőszobával.
Mivel víz nincsen mindig elegendő, inkább tusolót tervezünk mindenhova még a ház urának fürdőszobájába is. Egyébként napi egyszer mindenki feltétlen zuhanyzik a meleg és az utca pora miatt.

A házhoz tartozik még egy fiú és egy lány szoba a gyerekeknek, külön mosdóval. Mindemelett a vendég részére kis apartman, szoba, kiskonyha és fürdő.

Általában kivétel nélkül minden helyiség ablakos, hogy ne kelljen világítani, hogy átszellőzzön és nem utolsó sorban azért, mert hely, az van elég.
A lakószobákat több oldalról is ablakkal kell ellátni, hogy a természetes szellőzés meglegyen.

Teljesen ledöbbentem a szerteszét ágazó alaprajzon, amit Anim mutatott, és mikor megkértek, hogy tervezzek egy lakóházat Tamaliba legfőképpen egy tisztább, szabályosabb és rendezettebb tömegre törekedtem, ami csütörtökre össze is állt.
***

No de ez még csak a hétfő. Szerencsére Mr D megkérte Ema-t (Emanuel), a nigériai születésű srácot az irodából, hogy kísérjen haza, így gond nélkül hazajutottam.Vacsorára én külön kaptam kímélő ételt és a gyerekekkel beszélgetés után lefeküdtem.

No comments:

Post a Comment